Bezoekersparkeren in Antwerpen: een strop voor de leefbare stad?

Robin Vandenbussche

Master
Stedenbouw
en ruimtelijke planning
2022— 2023

onderzoek

promotoren 
Thomas Vanoutrive 
Luk Vanmaele

Bezoekersparkeren in Antwerpen: een strop voor de leefbare stad?

 

Heeft Antwerpen méér parkeergarages voor bezoekers nodig of net minder? Het hangt ervan af aan wie je het vraagt. Voor de ene zijn ze absoluut nodig om parking op het maaiveld te kunnen schrappen, voor de andere een dure ‘betonnering’ van ons autoafhankelijk systeem. Wat vooral ontbreekt in het debat zijn betrouwbare cijfers over het gebruik van het huidige aanbod voor bezoekers. Deze paper zocht uit: hoeveel, waar en wanneer.

Een groot deel van de autoparking voor bezoekers van het Antwerpse stadscentrum verhuisde in de laatste 20 jaar van de straat naar (vooral ondergrondse) parkeergarages. Zo kwam er boven de grond plaats vrij voor nieuwe parken, terrassen, levendige pleinen enz. Deze strategie heeft echter ook nadelen: garages bouwen kost veel geld en ze blijven autoverkeer naar de binnenstad toe trekken. Aangezien de meeste garages privaat uitgebaat worden, weet niemand nog precies hoeveel bezoekers met de wagen naar het stadscentrum komen, noch waar en op welke tijdstippen ze parkeren.

Dit onderzoek heeft als doelstelling om het bezoekersparkeren in Antwerpen in kaart te brengen en zijn invloed op de leefbaarheid in het stadscentrum te evalueren. De paper omvat een volledig overzicht van het parkeeraanbod gericht op centrumbezoekers, bepaalt de bezetting van dat aanbod en de hoeveelheid autoverkeer die dit aanbod genereert.

 

Uit het onderzoek blijkt  dat een relatief goedkoop en overvloedig parkeeraanbod voor bezoekers in het historische centrum op piekmomenten grote volumes autoverkeer aantrekt, terwijl de overige capaciteit – iets verder van de stadskern of aan de stadsrand – chronisch onderbenut blijft. Het huidige systeem van bezoekersparkeren heeft hierdoor een grote negatieve impact op de leefbaarheid in het Antwerpse stadscentrum. Het is aangewezen om de meest centraal gelegen bezoekersparkings geleidelijk te transformeren in buurtparkings, centrumparkeren duurder te maken en de tramverbindingen naar de P+R’s te verbeteren (sneller, hogere frequentie, combi-ticket…)

Contact

Robin Vandenbussche
robinvdbussche@gmail.com 

CL1R1SZ