Het vormgeven van een innovatieve, activerende leeromgeving

Marie Desaever

Master Interieurarchitectuur
2022— 2023

studio
Morfologie van het Interieur

promotoren 
Eva Storgaard
Margo Annemans
Axelle Vertommen

Het vormgeven van een innovatieve, activerende leeromgeving

 

In deze masterproef geef ik een nieuw leven aan de voormalige veeartsenijschool in Gent. Het gebouw wordt getransformeerd tot een lagere school die de principes van ‘active learning’ zal ondersteunen. Het is een combinatie van vernieuwing maar ook respect voor authentieke elementen van het bestaande gebouw. 

Alle scholieren aan bankjes in rijtjes in aparte klassen. Al jaren bestaat dit systeem en is het vanzelfsprekend geworden om op deze manier les te geven. Scholieren die vol energie en nieuwsgierigheid zitten, moeten urenlang stil achter een schoolbank zitten. Zouden ze niet juist meer ruimte en kansen moeten krijgen om te ontdekken, leren en groeien? Tijden veranderen en het wordt tijd dat we zoeken naar een onderwijsomgeving die beter aansluit aan de noden van kinderen.

‘Active learning’ is een leermethode die de laatste jaren zijn opkomst heeft gemaakt. Het moedigt aan om actief deel te nemen aan de lesactiviteiten, samen te werken en het ontwikkelen van een eigen leerproces. ‘Active learning’ is vooruitstrevend en heeft ondersteuning nodig van de omgeving om zijn principes en methodes zo goed mogelijk toe te kunnen passen.

Deze masterproef combineert het ontwerp voor de principes van ‘active learning’ met de herbestemming van een voormalig veeartsenijschool in het centrum van Gent. Het is belangrijk dat kinderen zich in een omgeving bevinden die het leren sterk ondersteunt. Dit kan door diverse, aangename en rustgevende ruimtes te ontwerpen. Een plek waar kinderen zich kunnen uitleven, terugtrekken, inspannen en ontspannen. Er wordt gewerkt rond het idee van zes verschillende zones: campfire, mountain, cave, watering hole, hands-on en movement. Het biedt kinderen de mogelijkheid te kiezen waar ze willen leren en welke zone het beste bij hen past. Aangezien ze meer controle hebben over hun leeromgeving en de manier waarop ze leren, kan dit hun motivatie en concentratie verhogen.

CL1R1SZ