basisschool ‘Fruithof’: een activerende leeromgeving

Jolien De Mulder 

Master Interieurarchitectuur
2021— 2022

studio
Morfologie van het interieur 

promotoren
Eva Storgaard
Axelle Vertommen


basisschool ‘Fruithof’: een activerende leeromgeving

 

Onderzoek naar het ontwerp van een activerende leeromgeving. Toegepast op basisschool ‘Fruithof’ te Berchem, een verouderd schoolgebouw van de jaren ’60.

In dit ontwerp is Basischool ‘Het Fruithof’ getransformeerd tot een activerende leeromgeving. Aan de hand van teamteaching en dagelijkse en wekelijkse opdrachten krijgen de leerlingen les. Ze krijgen opdrachten op hun persoonlijke niveau en zo leren ze spelenderwijs wat verantwoordelijkheid en plannen is.

Deze leervorm heeft nood aan flexibele ruimtes die het kind prikkelen en aanzetten tot ontdekken. Ik heb er dan ook voor gekozen om met een plan libre te starten waarin verplaatsbare meubels en volumes aanwezig zijn. Op deze manier kunnen leerlingen en leerkrachten hun eigen ruimtes vormen die aanpasbaar zijn aan hun noden van de dag. Elke dag, uur, minuut,… ziet er totaal anders uit op deze school. En daarin moeten deze ruimtes kunnen volgen. Naast de open zone heb ik nog enkele vaste ruimtes toegevoegd. Zoals instructielokalen, een leeshoek, een grote keuken en kleine atriums waar onder andere presentaties of voorstellingen kunnen plaatsvinden.

Wat voorheen een traditionele Vlaamse lagere school was, is nu getransformeerd tot een plek waar leren leuk is. Waar kinderen graag naartoe gaan en zichzelf en de wereld leren ontdekken.

Contact

Jolien De Mulder
joliendm2000@gmail.com 

CL1R1SZ