Trippl
Hannah Neuts
Master Productontwikkeling
2024 — 2025
ontwerp
promotoren
Ivo Dewit
Michelle Laeremans
Trippl
Educatief spel: De impact van de omgeving op onze gezondheid. Blootstelling aan schadelijke stoffen in kaart gebracht door de 3xG-studie. Trippl maakt jongeren bewust van hoe hun leefomgeving gezondheid beïnvloedt. Ze bouwen aan een persoonlijke 3xG-tijdlijn, leren schadelijke stoffen herkennen en ontdekken hoe ze blootstelling kunnen verminderen. Het spel bevat een lesschema en video, zodat het gemakkelijk inzetbaar is in de klas en thuis.
Trippl is een educatief kaartspel dat werd ontwikkeld binnen de 3xG-studie, een langlopend gezondheidsonderzoek in de gemeenten Dessel, Mol en Retie. De 3xG-studie volgt sinds 2010 301 gezinnen en onderzoekt hoe omgevingsfactoren zoals luchtkwaliteit, voeding en levensstijl de gezondheid van kinderen en jongeren beïnvloeden. In 2025 bereiken deze jongeren de leeftijd van 14 jaar, wat een belangrijk moment vormt in het onderzoek en de aanleiding was voor het ontwikkelen van Trippl.
Het spel vertaalt complexe wetenschappelijke inzichten naar een toegankelijke en speelse leerervaring. Spelers bouwen hun eigen 3xG-tijdlijn op, waarbij ze onderweg leren over schadelijke stoffen uit hun leefomgeving, hoe deze in het lichaam terechtkomen, wat de mogelijke gevolgen zijn en hoe blootstelling kan worden verminderd. Trippl stimuleert zo bewustwording en eigenaarschap bij jongeren, door hen te laten zien dat kleine keuzes een grote impact kunnen hebben op hun gezondheid en omgeving.
Om het spel makkelijk inzetbaar te maken, bevat Trippl een duidelijke handleiding, een lesschema voor gebruik in de klas en een begeleidende video. Zo is het spel geschikt voor zowel school als thuis, en draagt het bij aan het versterken van de betrokkenheid bij de 3xG-studie.