Ignite –
Een geautomatiseerd trainingssysteem voor veldhockey keepers

Guillaume De Jonghe

Master Productontwikkeling
2021 — 2022

ontwerp

promotoren
Frank Goethijn

Ignite – Een geautomatiseerd trainingssysteem voor veldhockey keepers

 

Ignite is een geautomatiseerd trainingssysteem om keepers in het veldhockey te ondersteunen. Deze ballenmachine maakt gebruik van een uitgebreid bedieningspaneel waarop verschillende parameters zoals snelheid, interval en richting ingesteld kunnen worden. Daarnaast werd ook een verificatiesysteem opgenomen in het ontwerp waardoor de coach objectief de progressie van de keeper in kaart kan brengen.

Veldhockey is een teamsport die de afgelopen jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen, zowel in België als daarbuiten. De sport vergt een goede fysieke conditie, maar is ook zeer technisch. Dit geldt zowel voor veldspelers als de keeper. Hiervoor dient de doelman of -vrouw trainingen te doorlopen, zowel individueel als collectief. Tijdens de individuele trainingen wordt er één-op-één gewerkt aan specifieke zwakke punten. De collectieve trainingen focussen dan vooral weer op spelsituaties en de reële kracht waarmee de bal wordt afgeschoten.

Het probleem hierbij is dat de keeper te veel onderscheid maakt tussen deze twee types van training. Daarom is er nood aan een integrale oplossing die de kracht en precisie van de bal combineert. Deze thesis omschrijft de ontwikkeling van een geautomatiseerde balmachine, die op autonome wijze het speelgedrag van de keeper test, analyseert en verbetert. De keepertrainer kan hierdoor meer focussen op persoonlijke interactie, om zo de keeper mentaal sterk te houden. De balmachine maakt gebruik van een aantal specifiek ontworpen deelsystemen, waarbij hardware data verwerft alvorens die wordt geanalyseerd. Op die manier is er een objectieve interpretatie van prestaties en worden de juiste conclusies getrokken.

Contact

Guillaume De Jonghe
gdjonghe@gmail.com 

CL1R1SZ