Wiels

Elena Alanes Ojeda

Master Architectuur
2024 — 2025

studio
Non-ableist City

promotoren
Juliane Greb

medestudenten
Ava Barwari

Wiels

WIELS is een voormalige brouwerij, ontworpen door Andrien Blommen in 1931, en is sinds 2007 omgebouwd tot het Brusselse centrum voor hedendaagse kunst. Dit leidde tot de ambi e om een cultureel centrum te huisvesten voor de buurtbewoners. Ac viteiten worden vaak georganiseerd voor, en soms in samenwerking met, de buurtbewoners. Ondanks deze ambi e is WIELS niet toegankelijk voor een breed publiek.

Voor onze mastersproef hebben we ons gericht op de toegankelijkheid van WIELS, met de nadruk op het creëren van een rolstoeltoegankelijke route naar de mezzanine, waar het restaurant is. In plaats van interne ingrepen in het bestaande gebouw, hebben we er bewust voor gekozen om een nieuw gebouw naast WIELS te ontwerpen. Deze keuze hebben we gemaakt uit respect voor de geschiedenis van het gebouw en het erfgoedkarakter ervan. Zoals David Gissen, in zijn boek The Architecture of Disability het beschrij , wilden we vermijden dat toegankelijkheid door bezoekers met of zonder beperking als een aparte ingreep zou worden benaderd. Hierbij streven we naar een interven e die geïntegreerd is in de architectuur, zonder dat het ongemakkelijk of te opvallend aanvoelt.

Het nieuwe gebouw vormt geen uitbreiding van WIELS, maar een complementaire toevoeging die een eigen iden teit hee en de toegang tot het museum en de omliggende groene zone verbetert. Het gebouw kan func oneren zonder a ankelijk te zijn van WIELS met een plek voor de buurtbewoners waar ze samen kunnen komen. De loca e rond WIELS voelt momenteel als een vergeten plek. Deze ruimte wensen we toegankelijker te maken voor een breder publiek met meer stroomlijnen, terwijl het ook de verbinding tussen het gebouw en het landschap versterkt. Het ontwerp focust zich op eenvoud, met een organische vorm en horizontale lijnen die zich sub el in de bestaande architectuur en het landschap openen. De hellingen zijn geïntegreerd met focus om een vloeiende overgang voor bezoekers te ontwerpen, zonder dat het gevoel van gelijkwaardigheid verloren gaat. 

Verder wordt er een tegelpatroon in contrasterende kleuren toegepast om verschillende zones te markeren en geleidlijnen te creëren, wat de naviga e vergemakkelijkt, vooral voor mensen met visuele beperkingen. De ingang op mezzanine-niveau zorgt voor een logische doorstroming naar de cketoffice en de tentoonstellingszalen. Vanuit een holis sche benadering hebben we ook een ontmoe ngsruimte ontworpen, gelijk aan het parkeerniveau, met toegang tot de moestuinen en een kitchene e, die bijdraagt aan het sociale leven van de gemeenschap.

Met dit ontwerp creëren we niet alleen een toegankelijke route, maar een architecturale ervaring die het gebouw, de natuur en de gebruikers op een inclusieve manier verbindt. Het nieuwe gebouw biedt daarmee een integraal element dat zowel de fysieke ruimte als de sociale interac e bevordert, zonder de nadruk te leggen op de toegankelijkheid zelf. Het Wiels-complex wordt zo opengesteld voor een divers publiek, waarbij de geschiedenis van het gebouw gerespecteerd wordt en tegelijker jd de toekomst wordt omarmd. 

Contact

Elena Alanes Ojeda

CL1R1SZ