Kintsugi.Yama.Beyoğlu
Zehra Degirmenci
Master Architectuur
2024 — 2025
studio
Constructing Perspectives
promotoren
Tine Segers
Maximiliaan Royakkers
Kintsugi.Yama.Beyoğlu
Wat blijft er over van een plek wanneer de geur verdwijnt, het ritme vertraagt en de stemmen verstillen? In dit masterproef wordt de wijk Beyoglu en in het bijzonder Dolapdere niet louter als een geografische plek benaderd, maar eerder als een gelaagd landschap van herinneringen, zintuiglijke indrukken en spanningen. Vanuit een persoonlijke fascinatie voor Istanbul en een kritische kijk op gentrificatie, onderzoekt deze masterproef hoe dat kunstinstellingen en in dit geval het Arter Museum de stedelijke ruimte mee vormgeven. Zowel zichtbaar als onzichtbaar.
Aan de hand van participatieve experimenten, interviews en een interactieve website wordt er een alternatieve cartografie opgebouwd die vertrekt vanuit gevoel in plaats van vorm. Emotionele Cartografie nodigt uit om niet alleen te kijken naar wat er gebouwd wordt, maar ook naar wat verdwijnt zoals nabijheid, vertrouwdheid en gedeeld verleden. Het boek is opgebouwd als een hybride en meerstemmig geheel. Het is een verzameling van theoretische reflectie, persoonlijke herinneringen, kritische interviews en visuele verhalen die in elkaar lopen. Wat betekent het om een museum te bouwen in een wijk waar bewoners zich niet uitgenodigd voelen? Hoe kan architectuur verbinden in plaats van afstand te creëren? Wat is de rol van geur, kleur en klank in ons ruimtelijk geheugen? Kintsugi.Yama.Beyoğlu is een poëtische, politiek en gevoelig werk dat de lezer uitnodigt om anders naar de stad te kijken. Niet als kaart vol projecten, maar als levend lichaam vol emoties, conflicten en hoop. Een ode aan het onzichtbare, een kritiek op uitsluiting en een pleidooi voor een meerstemmige en rechtvaardige stad.
Contact
Zehra Degirmenci